پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با درمان افسردگی با آر تی ام اس

پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با درمان افسردگی با آر تی ام اس

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است. مهم‌ترین علائم افسردگی احساس غم و اندوه است. تشخیص زودهنگام و انجام اقدامات درمانی مناسب می‌تواند در کاهش علائم این اختلال مؤثر باشد. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود. درمان‌های مختلفی برای افسردگی وجود دارد. یکی از روش‌های جدید درمان افسردگی با آر تی ام اس است. در این مقاله به معرفی این روش درمانی می‌پردازیم. با طب مهر ساتیا در ادامه همراه باشید.

 

دستگاه آر تی ام اس

برای اولین بار محققین در انگلستان دریافتند که با تحریک مغناطیسی مغز، بعضی از بیماری‌های عصبی قابل درمان است. به همین دلیل در ادامه این تحقیقات اقدام به ساخت دستگاهی به نام «تی. ام. اس» ساختند. این دستگاه به صورت تک موجی مغز را تحریک می‌کرد. در صورتی که این فعالیت با موج‌های تکراری انجام شود به آن «آر. تی. ام. اس» گفته می‌شود.

 

کاربرد دستگاه آر تی ام اس

دستگاه آر تی ام اس برای درمان بیماری‌هایی با ریشه‌ی عصبی کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه در درمان افسردگی است که توسط سازمان‌های مرتبط تأیید شده است. علاوه بر این در سال‌های اخیر مقالات بسیاری در ارتباط با تأثیر استفاده دستگاه آر تی ام اس برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند میگرن، پارکینسون، اسکیزوفرنی، اضطراب، وسواس، سندرم خستگی، وزوز گوش و اندام‌هایی که به‌تازگی فلج شده‌اند، توسط محققین و دانشمندان منتشر شده است.

پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با درمان افسردگی با آر تی ام اس

پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با درمان افسردگی با آر تی ام اس

چگونگی درمان افسردگی با آر تی ام اس

برای هر بیماری نقطه کانونی امواج روی ناحیه مشخصی از سر متمرکز تعیین و متمرکز می‌شود. سپس امواج الکترومغناطیس با شدت، مدت زمان و فواصل مشخص به مغز بیمار منتقل می‌شود. میدان مغناطیسی ایجاد شده در اطراف سر فرد بیمار منجر به وجود آمدن امواج الکتریکی در مغز می‌شود. با تشدید فعالیت سلول‌ها نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری افسردگی درمان می‌شود.

 

آیا استفاده از دستگاه آر تی ام اس برای همه امکان‌پذیر است

این دستگاه برای تمام سنین قابل استفاده است اما برای درمان افراد با سنین کمتر از 15 سال تجربه زیادی وجود ندارد. به همین دلیل برای افراد زیر 15 سال باید با احتیاط انجام شود. اما نکته بسیار حائز اهمیت این است که
استفاده از این دستگاه برای افرادی که هر نوع وسیله فلزی در بدن خود دارند ممنوع است. این افراد عبارتند از:

  • مجروحان جنگی که در بدن خود ترکش دارند.
  • افرادی که در قلب خود دریچه مصنوعی دارند.
  • افرادی که هرگونه وسیله فلزی در مفصل آن‌ها به کار رفته است.

زیرا به دلیل میدان مغناطیسی حاصل از عملکرد دستگاه آر تی ام اس احتمال این وجود دارد که حرکت این اجسام فلزی به بافت‌های بدن آسیب برساند.

 

آیا استفاده از این دستگاه برای زنان باردار ممنوع است

در جواب این سؤال باید بگوییم که هیچ گونه ممنوعیتی برای زنان باردار در استفاده از دستگاه آر تی ام اس وجود ندارد.

 

آیا تمام بیماران مبتلا به افسردگی با آر تی ام اس درمان می‌شوند

بله امکان تمام افرادی که درجات خفیف یا شدید از افسردگی را تجربه می‌کنند می‌توانند از درمان افسردگی با آر تی ام اس استفاده کنند.

 

آیا آر تی ام اس در افراد مقاوم به درمان مؤثر است

بله. درمان افسردگی با آر تی ام اس به طور گسترده در بیمارانی که دارای افسردگی مقاوم به درمان هستند، مؤثر است. همچنین بیمارانی که به داروهای ضدافسردگی مانند پاروکستین، ونلافاکسین یا سیتالوپرام پاسخ نمی‌دهند، می‌توانند از روش درمان افسردگی با آر تی ام اس استفاده کنند.

 

عوارض درمان افسردگی با آر تی ام اس

دستگاه آر تی ام اس دستگاهی مطمئن و فاقد عوارض است. با توجه به اینکه در طول استفاده از این دستگاه هیچ گونه ماده‌ای به فرد تزریق یا چیزی به بیمار متصل نمی‌شود، همچنین فرد بیمار در طول درمان کاملاً هوشیار است، احتمال بروز عوارض به شدت کاهش پیدا می‌کند. هر چند ممکن است برخی از افراد احساس درد خفیفی را در سر خود احساس کنند که زود گذر است.
البته در افرادی که استعداد بیماری صرع داشته باشند بهتر است این دستگاه با احتیاط استفاده شود. زیرا در صورت القای امواج با قدرت زیاد و فواصل کم و طولانی این امکان وجود دارد که فرد بیمار دچار تنش شود. (البته این مورد بسیار نادر است و جای نگرانی نیست)

پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با درمان افسردگی با آر تی ام اس

پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با درمان افسردگی با آر تی ام اس

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان افسردگی با آر تی ام اس چقدر است

با توجه به شدت افسردگی تعداد دفعات استفاده از دستگاه آر تی ام اس متفاوت خواهد بود. اما در حالت کلی حداقل 10 جلسه و حداکثر آن 30 جلسه است که هر هفته پنج بار و هر بار به مدت زمان 20 تا 30 دقیقه می‌باشد.

 

آیا درمان افسردگی با آر تی ام اس درد دارد

بیمار ممکن است احساس ضربه زدن روی پوست سر خود احساس کند. این تنها حس است و عملاً هیچ ضربه‌ای به سر وارد نمی‌شود. اغلب بیماران در کوتاه مدت به آن عادت می‌کنند. پزشک معالج تنها زمانی قدرت درمان را افزایش می‌دهد که مطمئن شود بیمار به احساس پالس مغناطیسی عادت کرده است.

 

هزینه درمان آر تی ام اس چقدر است

هزینه درمان آر تی ام اس به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. شرایط بیمار، شدت بیماری و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *