درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

اختلال دوقطبی یک بیماری روانی مزمن است که بر مکانیزم‌های تنظیم کننده خلق و خو تأثیر می‌گذارد. این بیماری با دوره‌های مکرر شیدایی یا هیپومانیا و سپس تغییر خلق و خو به دوره‌های افسردگی شناخته می‌شود. این تغییرات خلقی به طور قابل توجه بر جنبه‌های اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی یا شغلی بیمار تأثیر می‌گذارد. درمان اختلال دوقطبی در درجه اول با دارو امکان‌پذیر است. علاوه بر این، روان درمانی نیز برای کنترل علایم و جلوگیری از عود مجدد آنها مؤثر است. روش rTMS یکی از روش‌های درمانی جدید برای اختلال دوقطبی است. در این مطلب به معرفی اختلال دوقطبی و درمان اختلال دوقطبی با rTMS پرداخته شده است. با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دوقطبی که در گذشته افسردگی شیدایی نامیده می‌شد، یک بیماری مربوط به بهداشت روان است که باعث تغییرات خلقی شدید شامل شیدایی یا هیپومانیا و افسردگی می‌شود. در دوره‌های افسردگی، بیمار غمگین و ناامید شده و علاقه و لذت خود را در بیشتر فعالیت‌ها از دست می‌دهد. زمانی که خلق و خو به سمت شیدایی یا هیپومانیا تغییر می‌یابد، ممکن است احساس سرخوشی، انرژی بالا یا تحریک پذیری غیر معمول وجود داشته باشد. این تغییرات خلقی می‌توانند بر روی خواب، انرژی، فعالیت، قضاوت، رفتار و توانایی تفکر واضح تأثیر بگذارند. بخشی از تغییرات خلقی ممکن است به ندرت یا فقط چندین بار در سال رخ دهند.

بیشتر افراد در دوره‌های مختلف علائم عاطفی متفاوتی را تجربه می‌کنند. همچنین در برخی از موارد ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد. اگرچه اختلال دوقطبی یک بیماری مادام‌العمر است، اما بیماران با دنبال کردن یک برنامه درمانی می‌توانند تغییرات خلقی و سایر علائم را کنترل کنند. در بیشتر موارد اختلال دو قطبی با داروها و مشاوره روان‌شناسی درمان می‌شود.

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

انواع اختلال دوقطبی

افراد ممکن است به یکی از سه نوع اختلال دوقطبی دچار شوند که شامل موارد زیر هستند:

اختلال دوقطبی نوع I

در این نوع اختلال دوقطبی بیمار حداقل یک قسمت شیدایی را تجربه می‌کند. همچنین ممکن است یک دوره افسردگی اساسی قبلی نیز وجود داشته باشد. در تشخیص این نوع اختلال دوقطبی، پزشک باید سایر اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال هذیان را رد کند.

اختلال دوقطبی نوع II

اختلال دوقطبی نوع II دوره شیدایی را شامل می‌شود اما معمولاً حالت افسردگی غالب است. برای تشخیص اختلال دوقطبی نوع II فرد باید یک یا چند قسمت از افسردگی و حداقل یک قسمت شیدایی را تجربه کند.

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

سیکلوتایمی

سیکلوتایمی ویژگی‌های مشابه اختلال دو قطبی را دارد اما تغییرات در آن از شدت کمتری برخوردار است. با این حال، سیکلوتایمی می‌تواند زندگی روزمره بیمار را تحت تأثیر قرار دهد.

 

مدیریت اختلال دوقطبی

مدیریت اختلال دوقطبی به دو قسمت عمده مدیریت بحرانی و مدیریت بلندمدت تقسیم می‌شود:

مدیریت بحرانی

هدف از مدیریت حاد یا بحرانی، ایجاد ثبات در شخصی است که در حال حاضر دچار شیدایی یا افسردگی صدای است. داروهایی مانند تثبیت‌کننده‌های خلق و خو و آنتی سایکوتیک ها، درمان‌های اصلی در مدیریت شیدایی و افسردگی به شمار می‌روند. الکتروشوک درمانی نیز می‌تواند برای دوره‌های حاد و مقاوم در برابر درمان به ویژه در افرادی که افسردگی با ویژگی‌های روان‌پریشی را تجربه می‌کنند، مفید باشد.

مدیریت طولانی مدت

مدیریت طولانی مدت شامل نگهداری و جلوگیری از عود مجدد دوره‌های افسردگی و شیدایی و بهبود عملکرد اجتماعی است. داروها، رویکردهای روان‌شناختی و سبک زندگی در جهت جلوگیری از عود طولانی مدت علائم، ایجاد انعطاف پذیری و بهبود کیفیت زندگی مؤثر هستند.

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی

درمان‌های اصلی برای اختلال دوقطبی شامل داروها و مشاوره روان‌شناسی یا روان درمانی هستند.

داروها

تعدادی از داروها برای درمان اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تثبیت‌کننده‌های حالت برای کنترل دوره‌های شیدایی یا هیپومانیک
  • داروهای ضد روان‌پریشی
  • داروهای ضد افسردگی برای کمک به مدیریت دوره‌های افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب برای کاهش اضطراب و بهبود خواب

 

روان درمانی

روان درمانی یک بخش اساسی از درمان اختلال دوقطبی است و می‌تواند در محیط‌های فردی، خانوادگی یا گروهی ارائه شود. انواع مختلف روان درمانی برای درمان اختلال دوقطبی عبارت‌اند از:

ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی

ریتم درمانی بر ایجاد ثبات در ریتم‌های روزانه مانند خواب، بیداری و زمان صرف غذا متمرکز است. در واقع افراد مبتلا به اختلال دوقطبی با استفاده از ریتم درمانی از ایجاد یک برنامه روزمره برای خواب، رژیم غذایی و ورزش بهره‌مند می‌شوند.

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی بر شناسایی باورها و رفتارهای ناسالم و منفی و جایگزینی آنها با رفتارهای سالم و مثبت متمرکز است. رفتار درمانی شناختی می‌تواند باعث تحریک اپیزودهای اختلال دوقطبی شود.

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

آموزش روانی

یادگیری در مورد اختلال دو قطبی می‌تواند به بیمار و اطرافیان در درک شرایط کمک کند. پی بردن به اینکه چه اتفاقی در هنگام دوره‌های شیدایی یا افسردگی رخ می‌دهد، به ایجاد بهترین برنامه برای جلوگیری از عود مجدد علائم کمک می‌کند.

خانواده درمانی

حمایت و ارتباطات خانوادگی می‌تواند به حمایت از برنامه درمانی و مدیریت علائم هشدار دهنده تغییرات خلقی کمک کند.

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

سایر گزینه های درمانی

بسته به نیاز و شرایط بیمار، درمان‌های دیگر اختلال دوقطبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

درمان الکتروشوک

در طول درمان الکتروشوک، جریان‌های الکتریکی از مغز عبور کرده و به طور عمدی یک تشنج مختصر ایجاد می‌کنند. به نظر می‌رسد الکتروشوک باعث تغییراتی در شیمی مغز می‌شود. این امر می‌تواند علائم برخی بیماری‌های روانی را معکوس کند. در صورت عدم توانایی استفاده از داروها مانند بارداری، الکتروشوک گزینه‌ای مناسب برای درمان اختلال دو قطبی است.

تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای

تحریک مغناطیسی فرا جمجمه‌ای به عنوان گزینه‌ای کارآمد برای افرادی که به داروهای ضد افسردگی پاسخ نمی‌‌دهند، به شمار می‎رود.

درمان های خانگی و سبک زندگی

برای جلوگیری از چرخه‌های رفتاری که باعث اختلال دوقطبی می‌شود، لازم است تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود.

برقراری روابط سالم

بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی می‌توانند با افرادی که تأثیر مثبت بر روی آنها می‌گذارند، ارتباط برقرار کنند. همچنین دوستان و اعضای خانواده می‌توانند در شناسایی علائم هشدار دهنده تغییر روحیه به بیمار کمک کنند.

دنبال کردن یک سبک زندگی سالم

داشتن یک برنامه منظم برای خواب، غذا خوردن و فعالیت بدنی می‌تواند به تعادل روحی کمک کند.

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

درمان اختلال دوقطبی با rTMS

ایجاد نمودار خلقی

ثبت سوابق خلقی، معالجه‌ای، خواب، فعالیت‌ها و احساسات روزانه می‌تواند به شناسایی عوامل تحریک کننده کمک کند.

 

درمان با دستگاه rTMS

یکی از روش‌های درمانی جدید برای اختلال دو قطبی استفاده از روش rTMS است. این دستگاه به دلیل داشتن نتایج بسیار خوب در درمان اختلال دو قطبی امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‎گیرد. این دستگاه از شیوه درمانی تحریک مغناطیسی مغز استفاده می‌کند که که به صورت مکرر بر روی نقاط مختلف آن اعمال می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای درمان با روش rTMS این است که بیمار، بیهوش یا بستری نمی‌شود. تنها کافی است روی یک صندلی بنشیند تا تکنسین مربوطه زاویه سر او را در موقعیت مناسبی قرار دهد تا بتواند مؤلفه‌های مورد نیاز را اندازه گیری کند. یکی دیگر از مزایای درمان اختلال دوقطبی با دستگاه rTMS عدم احساس درد توسط بیمار است. بیمار در این روش هیچ‌گونه دردی احساس نمی‌کند و تنها در طول مدتی که دستگاه روی سر او قرار دارد ممکن است صدای کلیک و ضربه مانندی احساس کند.

 

خرید دستگاه rTMS

برای خرید دستگاه rTMS و استعلام قیمت می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. مشاوران طب مهر ساتیا به تمام سؤالات شما در این حوزه پاسخ خواهند داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *