خواندن نقشه مغزی با نرم افزار نوروگاید

خواندن نقشه مغزی با نرم افزار نوروگاید

نرم افزار نوروگاید (Neuroguide) یکی از بهترین نرم‌افزارهایی است که در حوزه نقشه برداری مغزی طراحی شده است. امروزه این نرم افزار به دلیل مزیت‌های بسیار زیادی که دارد که جهت مطالعه رفتارهای کاربردی و نشانه‌ها در مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این که ممکن است افراد زیادی با این نرم‌افزار آشنا نباشند یا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این نرم‌افزار باشند در ادامه این مقاله به معرفی این نرم‌افزار می‌پردازیم. در ادامه با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

نقشه مغزی چیست

نقشه مغزی یا الکتروانسفالو کمی (QEEG) یک ابزار پیشرفته برای ثبت امواج مغزی است. نقشه مغزی قادر به نشان دادن الگوی منحصر به فرد مغز است. نقشه مغزی در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است و یکی از ابزارهای تشخیصی بسیار مهم به شمار می‌رود. به‌عنوان‌مثال با استفاده از نقشه مغزی می‌توان عملکرد مغز را بررسی کرد و فعالیت الکتریکی مغز را مورد بررسی قرار داد. نتایج این بررسی می‌تواند نشان دهد که فعالیت مغز در کدام نواحی مغز کم و زیاد شده است. پزشکان با شناسایی نقاط ضعف و قدرت و مشکلات (اختلالات) مغزی، درمان مناسب را برای بیمار اتخاذ می‌کنند.

 

نرم افزار نوروگاید

نرم افزارهای مختلفی برای تحلیل نقشه مغزی وجود دارند. یکی از بهترین نرم ابزارها، نرم افزار نوروگاید است. نوروگاید برای اولین بار در سال 2002 برای نخستین بار معرفی شد و تا به امروز نسخه‌های بسیار زیادی از این نرم افزار ارائه شده است. این نرم افزار یکی از بهترین و کامل‌ترین نرم‌افزار‌های پزشکی در زمینه نقشه برداری مغزی، تحلیل و ارزیابیEEG و QEEG است.

 

چه افرادی می‌توانند از نرم افزار نوروگاید استفاده کنند

پژوهشگران، روانپزشکان، متخصصان مغز و اعصاب، روان‌شناسان، عصب شناسان، ارائه دهندگان خدمات سلامت روان و محققان می‌توانند از این نرم افزار برای آنالیز رفتارهای کاربردی مغز استفاده کنند. با توجه به این که در سال‌های اخیر تحقیقات روی فعالیت‌های مغزی مورد توجه افراد بسیار زیادی بوده است، این نرم افزار می‌تواند گام مؤثر در پیشبرد اهداف آن‌ها باشد.

خواندن نقشه مغزی با نرم افزار نوروگاید

خواندن نقشه مغزی با نرم افزار نوروگاید

ویژگی‌های نرم افزار نوروگاید

این نرم افزار ویژگی‌های زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار نوروگاید این است که امکان مقایسه بین ثبت‌های قبل و بعد را دارد. همچنین امکان مقایسه گروهی نیز برای این نسخه از نرم‌افزار موجود است. سایر ویژگی‌های نرم افزار نوروگاید عبارتند از:

  • EEG به صورت لحظه‌ای با کیفیت بسیار عالی ثبت می‌شود.
  • ارتیفکت بدون تغییر فاز را به صورت اتوماتیک حذف می‌کند.
  • دارای چک لیست علائم و تولید پروتکل شبکه عصبی است.
  • دارای گزارشگر بالینی QEEG خودکار است.
  • دارای ابزار تحقیق برای ارزیابی بالینی EEG است.
  • از نواحی عمیق مغز فیدبک ارائه می‌دهد.
  • تعیین می‌کند امواجی که از یک نقطه روی سر به دست می‌آید در چه عمقی از مغز تولید می‌شوند.
  • تعیین می‌کند امواجی که از یک نقطه روی سر به دست می‌آید دارای چه توزیعی است.
  • نسبت‌های بالینی و پژوهشی از جمله نسبت تتا/ بتا، تتا/ های بتا و…را ارائه می‌دهد.
  • نقشه‌های LORETA جهت مکان یابی مغزی در امور پژوهشی و بالینی را گزارش می‌دهد.

 

سخن نهایی

نقشه مغزی در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. روش‌های مختلفی برای تفسیر نقشه مغزی وجود دارد. یکی از نرم افزارهایی که با استفاده از آن می‌تواند نقشه مغزی را خواند نرم افزار نوروگاید است. این نرم افزار دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که به همین دلیل باعث محبوبیت آن شده است. نرم‌افزار Neuroguide نخستین بار سال ۲۰۰۲ معرفی شد و تاکنون ۱۰۰ نسخه به‌روز رسانی برای آن منتشر شده است. نرم‌افزاری که طب مهر ساتیا ارائه می‌دهد آخرین نسخه از Neuroguide است و تمامی امکانات موجود را دارا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *