درمان پارکینسون با آر تی ام اس

درمان پارکینسون با آر تی ام اس

تحریک مغناطیسی یا درمان آر تی ام اس یک روش تأیید شده برای درمان افسردگی است. با این حال، نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهند که این روش درمانی همچنین می تواند به عنوان یک روش مؤثر برای بیماری پارکینسون نیز عمل کند. بیماری پارکینسون یک اختلال تخریب عصبی است. به این معنی که منجر به از دست دادن سلول های مغز یا نخاع می شود. با گذشت زمان این امر منجر به اختلال جسمی و گاهی اوقات ذهنی می شود. تحریک مغناطیسی مغز یک روش مؤثر برای درمان بیماری پارکینسون به شمار می رود. در این مطلب به درمان پارکینسون با آر تی ام اس پرداخته شده است. در ادامه با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. علائم این بیماری به تدریج آغاز شده و با لرزش بدن تشخیص داده می شود. لرزش یکی از علل شایع بیماری پارکینسون است اما این اختلال معمولاً موجب سفتی یا کند شدن حرکت نیز می شود. اگر چه بیماری پارکینسون قابل درمان نیست اما روش هایی مانند rTMS می توانند علائم را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

درمان پارکینسون با آر تی ام اس

درمان پارکینسون با آر تی ام اس

روش های سنتی درمان پارکینسون

بیماری پارکینسون را با دارو می توان کنترل کرد. از آنجا که پارکینسون مانع تولید دوپامین می شود، داروهای دوپامینرژیک معمولاً برای کمک به بیمار در تولید دوپامین بیشتر تجویز می شود. در برخی از موارد، جراحی یکی دیگر از گزینه های درمانی بیماری پارکینسون است. متداول ترین روش درمان شامل کاشت یک محرک عمیق در مغز است. در این روش از پالس های الکتریکی برای تحریک قسمت هایی از مغز که مسئول حرکت هستند، استفاده می شود. با این حال، محرک های عمقی مغز ممکن است بر شناخت یا حافظه تأثیر منفی داشته و در درمان علائم غیر حرکتی پارکینسون مؤثر نباشند. یکی از جدیدترین روش های درمانی بیماری پارکینسون شامل تحریک مغناطیسی مغز است. rTMS تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی برای تحریک مناطق خاص از مغز است.

 

درمان rTMS چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز یا آر تی ام اس یک روش غیر تهاجمی مغز و بدون استفاده از دارو است که با استفاده از میدان های مغناطیسی، سلول های عصبی مغز را تحریک می کند. این روش درمانی شامل انتقال پالس های مغناطیسی تکراری به مغز است. در واقع در این روش از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی بر روی سر و در نزدیکی پیشانی استفاده می شود. آهنربای الکتریکی بدون درد، نبض مغناطیسی را تحریک می کند. این امر موجب تحریک سلول های خاص در مغز می شود.

 

انواع آر تی ام اس درمانی

rTMS تک پالس

از rTMS تک پالس می توان برای تحریک ناحیه معینی از مغز با ضبط همزمان خروجی استفاده کرد. از این روش معمولاً برای تحریک قسمتی از مغز مانند قشر حرکتی استفاده شده و پاسخ حرکتی را می توان از طریق الکترومیوگرافی از عضلات بدن ضبط کرد.

آرتی ام اس زوج پالس

از این روش برای ارزیابی تأثیر یک محرک قبلی بر یک محرک ثانویه استفاده می شود. این تکنیک امکان ارزیابی یک ناحیه از مغز بر روی مناطق دیگر را فراهم می کند.

rTMS تکراری

این تکنیک شامل پالس های متوالی آر تی ام اس است که به صورت سریع و پشت سر هم به مغز منتقل می شوند. از این روش هم در تحقیقات و هم از نظر بالینی استفاده می شود. زیرا می تواند تغییراتی در فعالیت قشر مغز ایجاد کند که فراتر از مدت زمان پروتکل آر تی ام اس است. در واقع در این روش، تغییرات تحریک پذیری برای چند ساعت ادامه می یابد. این روش مزایای فراوانی برای علائم حرکتی و شناختی به همراه دارد.

درمان پارکینسون با آر تی ام اس

درمان پارکینسون با آر تی ام اس

آر تی ام اس برای بیماری پارکینسون

تکنیک آر تی ام اس تکراری یک روش غیر تهاجمی بوده و برای درمان اختلالات بهداشت روان مانند بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان با این روش، بیمار بر روی صندلی نشسته و یک سیم پیچ مغناطیسی به آرامی بر روی سر او قرار می گیرد. این سیم پیچ قشر جلوی پیشانی را تحریک می کند. این امر یک واکنش زنجیره ای ایجاد کرده که به رشد مجدد اتصالات عصبی و بیدار کردن قسمت های از کار افتاده مغز کمک می کند. مطالعات نشان می دهند که درمان آر تی ام اس یک درمان مؤثر است برای بیماری پارکینسون است.

 

مزایای آر تی ام اس برای افراد مبتلا به پارکینسون

مزایای حرکتی

مطالعات نشان داده اند که آر تی ام اس تأثیر مثبتی برای عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون دارد. در این روش تحریک مغناطیسی مغز با فرکانس بالا در مناطق حرکتی مغز تحویل داده شده و پس از جلسات مکرر درمان، توانایی حرکتی بیمار بهبود می یابد. برخی از مشاهدات نشان می دهند که تأثیر این روش بر بیماری پارکینسون، تا یک ماه پس از قطع درمان ادامه دارد. همچنین ممکن است سرعت راه رفتن در بیماران مبتلا به پارکینسون با انجام حتی یک جلسه تکنیک آر تی ام اس با فرکانس بالا بهبود یابد.

مزایای شناختی

آر تی ام اس تراپی می تواند برخی از مزایای شناختی و خلقی را در بیماران پارکینسون بهبود بخشد. به عنوان مثال، انجام تکنیک آر تی ام اس با فرکانس بالا باعث افزایش مهارت بینایی حرکتی و تثبیت حافظه در بیماران مبتلا به پارکینسون می شود.

درمان پارکینسون با آر تی ام اس

درمان پارکینسون با آر تی ام اس

خرید آر تی ام اس(rTMS)

برای خرید دستگاه rTMS می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان فروش طب مهر ساتیا مشاوره دریافت کنید.

27 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *