آر تی ام اس

آر تی ام اس

آر تی ام اس یکی از روش‎های درمانی غیرتهاجمی است که با استفاده از دستگاهی به همین نام انجام می‎شود. اساس کار این دستگاه تولید میدان مغناطیسی در بخش‎های مختلف مغز برای تحریک سلول‎های عصبی است. به این ترتیب سلول‎های دارای اختلال در عملکرد بهبود پیدا می‎کنند. انواع مختلفی از بیماری‎های جسمی و روحی را می‎توان به این روش درمان کرد. افسردگی، سردردهای میگرنی، استرس و اضطراب، اسکیزوفرنی و … از جمله این موارد به شمار می‎روند. این مقاله به بررسی کامل rTMS به همراه مزایا و معایب آن اختصاص داده شده است. تا پایان با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

آر تی ام اس چیست

آر تی ام اس یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر (rTMS) یکی از تجهیزات نوین پزشکی است که در درمان بسیاری از بیماری‎های جسمی و روحی کاربرد دارد. بیماری‎های همراه با اختلال عملکرد سلول‎های عصبی در بخش‎های مختلف مغز از این روش تأثیر گرفته و بهبود پیدا می‎کنند؛ به‌عنوان‌مثال می‎توان به افسردگی یا سردردهای میگرنی اشاره کرد. اساس کار این دستگاه تولید میدان مغناطیسی در قشر آسیب‌دیده مغز است. در نهایت جریانات حاصله، سلول‎های عصبی را تحریک و به وضعیت طبیعی خود بازمی‎گرداند. برای هر عارضه تعداد، شدت و فرکانس تحریک تفاوت است.

 

عملکرد rTMS

دستگاه آر تی ام اس بر حسب نوع عارضه بخش‎های مختلفی از مغز را هدف قرار می‎دهد. به همین دلیل لازمه اثرگذاری مناسب دستگاه تشخیص دقیق ناحیه معیوب است. بعد از مشخص شدن نقطه مورد نظر، فرد روی صندلی نشسته و کویل الکترومغناطیسی دستگاه مقابل پیشانی قرار می‎گیرد. البته امکان انجام کار به صورت خوابیده نیز وجود دارد. پیش از شروع کنار گذاشتن اشیاء فلزی از قبیل زیورآلات ضروری است.
امواج الکترومغناطیسی تولید شده توسط دستگاه بعد از عبور از پوست، مو و استخوان جمجمه وارد مغز می‎شود. مرحله بعد برخورد امواج مغناطیسی به قشر مغز و تبدیل به امواج الکتریکی است. در نهایت امواج الکتریکی سلول‎های عصبی (نورون‎ها) را تحریک می‎کنند. نتیجه کار تولید دوپامین، سروتونین و نوراپی‎نفرین (انتقال دهنده عصبی) و بازگشت فعالیت سلول‎های عصبی به حالت طبیعی است.
دستیابی به نتیجه مطلوب نیازمند چندین جلسه rTMS درمانی است. مدت زمان هر جلسه بین 30 الی 60 دقیقه متغیر است. تعداد جلسات توسط پزشک متخصص و بر اساس نوع بیماری، شدت علائم و مدت زمان درگیری تعیین می‎شود. اما در هر هفته شامل 5 جلسه درمانی است. نتایج کار بعد از گذشت 4 الی 6 هفته نمایان می‎شود. البته این زمان ثابت نیست و احتمال کم یا زیاد شدن آن در شرایط مختلف وجود دارد. گاهی بنا بر تشخیص پزشک برای دستیابی به نتیجه مطلوب، rTMS به صورت ترکیبی با سایر روش‎ها از قبیل دارو درمانی استفاده می‎شود.

 

مزایای آر تی ام اس

آر تی ام اس نوعی روش غیرتهاجمی در درمان و بهبودی بسیاری از بیماری‎ها است. زیرا بدون هیچ‌گونه برش یا ورود مواد شیمیایی به بدن انجام می‎شود. علاوه بر این بدون درد، خونریزی و بیهوشی است. فرد در مدت‌زمان کوتاهی تحت امواج مغناطیسی دستگاه قرار گرفته و بلافاصله مرخص می‎شود. رژیم دارویی ارائه شده برای درمان بیماری‎هایی چون افسردگی، وسواس، میگرن و … اغلب عوارض زیادی به همراه دارند. اگرچه قشر مغزی آسیب دیده با استفاده از دارو بهبود نسبی پیدا می‎کند. اما سایر اندام‎های بدن نیز از مواد شیمیایی موجود در دارو تأثیر گرفته و آسیب می‎بینند. کلیه، کبد و طحال از جمله این موارد هستند.
این در حالی است که روش rTMS تنها قشر مغز را تحت تأثیر قرار داده و به سایر بخش‎های بدن آسیبی وارد نمی‎کند. عوارض عنوان شده برای دارو درمانی در این روش حذف شده است؛ به‌عنوان‌مثال می‎توان به افزایش وزن، اختلال در خواب (بی‎خوابی یا خواب آلودگی)، مشکلات گوارشی، مشکلات جنسی و … اشاره کرد. اثرات درمانی طولانی‎مدت و مشاهده نتایج بعد از گذشت مدت کوتاه از دیگر مزایای این روش است.

آر تی ام اس

آر تی ام اس

کاربرد rTMS

موارد متعددی از درمان بیماری‎های مختلف با دستگاه آر تی ام اس گزارش شده است. این روش اغلب برای درمان افسردگی، وسواس و سردردهای میگرنی (عصبی، مزمن و قاعدگی) مورد استفاده قرار می‎گیرد. افسردگی یکی از عوارض جدی ترک اعتیاد است. با این روش می‎توان علاوه بر کنترل خلق‌وخو میل به مصرف مواد مخدر را نیز کاهش داد. سایر بیماری‎های قابل درمان با rTMS عبارت‌اند از:

  • صرع
  • توهم
  • پارکینسون
  • اختلال دو قطبی
  • استرس و اضطراب
  • اسکیزوفرنی مقاوم به دارو
  • توهم شنوایی (وزوز گوش)
  • آسیب مغزی حاصل از سکته مغزی

 

درمان افسردگی با آر تی ام اس

یکی از شایع‎ترین بیماری‎های روانی در سراسر جهان افسردگی است که در بیش از 5 درصد کل جمعیت جهان مشاهده می‎شود. روش‎های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. دارو درمانی با عوارض زیادی همراه است و دوره بهبودی طولانی مدتی دارد. گاهی اوقات نیز بیماری افسردگی نسبت به دارو مقاوم است و آثار بهبودی مشاهده نمی‎شود. rTMS سالیان زیادی است که برای درمان افسردگی تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را نیز کسب کرده است.
اولین استفاده از آن در این زمینه به سال 1985 بازمی‎گردد. این روش در سال 2008 به عنوان بهترین روش در درمان افسردگی شناخته شده است. در بیماری افسردگی سلول‎های عصبی در ناحیه پیشانی نیم کره چپ مغز فعالیت کمتری دارند. در نتیجه امواج مغناطیسی به این بخش مغز ارسال می‎شود. لازم به ذکر است که بهبودی روش rTMS سریع‎تر از روش دارویی است. به نحوی که فرد بعد از گذشت 15 الی 20 جلسه آثار درمان را مشاهده می‎کند.

 

درمان وسواس با آر تی ام اس

در بیماری وسواس سلول‎های عصبی در بخش‎هایی از مغز فعالیت بیش از حد دارند. علائم این بیماری در همه مبتلایان به یک شکل بروز پیدا نمی‎کند. از این رو موارد مختلفی از وسواس گزارش شده است؛ به‌عنوان‌مثال می‎توان به وسواس فکری و عملی، وسواس مو یا پوست کندن، وسواس بدریخت انگاری و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
اگرچه در بسیاری از موارد از دارو برای کنترل و بهبود علائم وسواس استفاده می‎شود. اما اثرگذاری روش آر تی ام اس در درمان این بیماری 2 الی 3 برابر دارو درمانی است. سلول‎های بیش فعال تحت تأثیر میدان مغناطیسی حاصل از این روش به تدریج به وضعیت طبیعی خود بازمی‎گردند. در فرایند کاهش علائم، بهبود کیفیت زندگی و مدیریت وسواس را در پی دارد. تأثیر این روش در درمان وسواس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نیز تأیید شده است.

 

عوارض rTMS

این روش برای همه بیماران مجاز نیست. افراد دارای پروتزهای فلزی در سروگردن به دلیل میدان مغناطیسی دستگاه آر تی ام اس نباید تحت درمان قرار بگیرند. به همین دلیل اطلاعات این چنینی باید به اطلاع پزشک متخصص برسد. روش مذکور بدون خطر می‎باشد و عوارض بسیاری کمی برای آن عنوان شده است. موارد گزارش شده نیز جدی نبوده و بعد از مدت کوتاهی برطرف می‎شوند. این موارد عبارت‌اند از:

  • احساس گیجی
  • مشکلات شنوایی حاصل از صدای آهنربا (موقتی)
  • مورمور و سفت شدن عضلات صورت و پوست سر
  • سردرد خفیف حین عملکرد دستگاه به دلیل احساس ضربه به سر
آر تی ام اس

آر تی ام اس

هزینه درمان با rTMS

هزینه درمان با RTMS به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل نمی‎توان مبلغ ثابتی برای آن تعیین کرد. این پارامترها عبارت‌اند از:

  • نوع بیماری
  • شدت عارضه
  • تعداد جلسات تعیین شده توسط پزشک

 

سخن پایانی

آر تی ام اس یکی از روش‎های نوین و بی‎خطر در درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی است؛ به‌عنوان‌مثال افسردگی، استرس، اضطراب، صرع، دوقطبی، سردرد میگرنی و … را می‎توان با این روش کنترل یا درمان کرد. کوتاهی جلسات درمانی، مشاهده زودهنگام نتایج، نداشتن درد، خونریزی و بیهوشی از مزایای این روش است. البته دستیابی به این مزایا در گرو استفاده از تجهیزات باکیفیت و تجربه بالای پزشک متخصص است. طب مهر ساتیا یکی از مراکز معتبر در زمینه واردات و توزیع انواع تجهیزات پزشکی و بیمارستانی از قبیل rTMS است. مشاوره رایگان، کیفیت بالای محصولات و خدمات پس از فروش مطلوب از نقاط قوت این مجموعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *