درمان صرع با آر تی ام اس

درمان صرع با آر تی ام اس

تحریک مغناطیسی مغز یا TMS تراپی یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است که از میدان مغناطیسی قدرتمند استفاده می‌کند. تحریک مغناطیسی مغز از تکنیک‌های مختلفی پیروی می‌کند که رایج‌ترین آن آر تی ام اس تراپی یا تحریک مغناطیسی تکراری مغز است. از آر تی ام اس تراپی می‌توان برای تحریک پذیری مغز در افراد مبتلا به صرع استفاده کرد. در این مطلب به درمان صرع با آر تی ام اس پرداخته شده است. با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

بیماری صرع

صرع نوعی اختلال سیستم عصبی مرکزی است که در آن فعالیت مغز غیر طبیعی شده و باعث تشنج یا دوره‌هایی از رفتار غیر معمول، احساسات و گاهی اوقات از دست دادن آگاهی می‌شود. علائم تشنج می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از افراد مبتلا به صرع در طی تشنج مرتباً دست‌ها یا پاهای خود را می‌فشارند. در حالی که برخی دیگر از بیماران در حین تشنج بسیار راحت هستند. درمان با داروها یا انجام جراحی می‌تواند تشنج را در اکثر افراد مبتلا به صرع کنترل کنند. با این حال روش‌های نوین در درمان این بیماری بسیار مؤثر عمل کرده‌اند. درمان صرع با آر تی ام اس یکی از روش‌های تحریک الکتریکی مغز است. در این روش، عبور جریان‌های الکتریکی از مغز به فعال سازی ناحیه آسیب دیده مغز کمک می‌کند.

درمان صرع با آر تی ام اس

درمان صرع با آر تی ام اس

تی ام اس تراپی چیست؟

تحریک مغناطیسی مغزی یا آر تی ام اس تراپی روشی برای تحریک الکتریکی کانونی مغز است. در این روش، جریان‌های الکتریکی کوچک در مغز توسط یک میدان مغناطیسی قدرتمند القا می‌شوند. TMS تراپی تکنیک‌های مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آنها rTMS تراپی یا تحریک مغناطیسی تکراری مغز است. در این روش که معمولاً در یک دوره چند روزه تا چند هفته انجام می‌شود، صدها پالس جداگانه در مدت زمان نیم ساعت به یک منطقه از پیش تعیین شده مغز منتقل می‌شود. استفاده از تکنیک آر تی ام اس به ویژه با فرکانس پایین می‌تواند باعث کاهش پایدار تحریک پذیری مغز شود. این امر به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری صرع به شمار می‌رود. خطرات و عوارض جانبی تحریک مغناطیسی تکراری مغز برای صرع نادر است و مانند هر نوع تحریک الکتریکی مغز شامل مقدار کمی تشنج در طی درمان است. سایر عوارض جانبی احتمالی این روش عبارتند از:

  • ناراحتی در طول جلسه
  • سر درد خفیف
  • صدای وز وز گوش پس از پایان درمان

 

انواع TMS تراپی

تحریک مغناطیسی تکراری مغز (آر تی ام اس)

از این روش به عنوان درمانی برای افسردگی، اضطراب، صرع یا سایر اختلالات استفاده شده است. هر جلسه درمانی حدود ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد و نیازی به آرام‌بخش یا بیهوشی ندارد و کاملاً بدون استفاده از قرص است. این روش به صورت سرپایی انجام می‌شود و در طی آن بیمار کاملاً هوشیار است. در این روش یک سیم پیچ الکترومغناطیسی در قسمت جلوی سر قرارداد می‌شود. سپس پالس‌های کوتاه الکترومغناطیسی از طریق سیم پیچ به مغز ارسال می‌شود. پالس‌های مغناطیسی باعث ایجاد جریان‌های الکتریکی کوچک می‌شود. این جریان‌ها، سلول‌های عصبی را در ناحیه هدف تحریک می‌کنند.

تحریک مغناطیسی عمیق مغز (دی تی ام اس)

تحریک مغناطیسی عمیق مغز روشی برای تحریک مناطق بزرگ‌تر و عمیق‌تر مغز است. در این روش از سیم‌پیچ‌های مخصوص که در زیر سطح جمجمه قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. در طول درمان با این روش فرد از کلاه ایمنی بالشتکی استفاده می‌کند. این امر باعث تولید میدان‌های مغناطیسی مختصر می‌شود. این روش با عوارض جانبی کم همراه است و نیاز به بیهوشی ندارد. هر جلسه درمانی با این تکنیک ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

 

چگونگی فرایند آرتی ام اس تراپی

مکانیزمی که آرتی ام اس ممکن است صرع را درمان کند، کاملاً ناشناخته است. اما درمان ممکن است مربوط به پدیده‌های فیزیولوژیکی انعطاف‌پذیر سیناپسی باشد که در آن تحریک الکتریکی تکراری مغز منجر به تغییرات پایدار در سیگنالینگ نورون به نورون می‌شود. به طور خاص تحریک پذیری مغناطیسی با فرکانس پایین در مغز، تحریک پذیری منطقه‌ای مغز را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر تحریک پذیری بیش از حد مغز، یک ناهنجاری حیاتی در صرع باشد، سرکوب تحریک پذیری می‌تواند فرکانس صرع را کاهش دهد.

درمان صرع با آر تی ام اس

درمان صرع با آر تی ام اس

آیا آر تی ام اس تراپی برای درمان صرع مؤثر است؟

تحریک مغناطیسی مغز در میان فناوری‌های تحریک عصبی که در صرع به عنوان ظرفیت تشخیصی یا درمانی به کار رفته است، بی نظیر است. آزمایشات کنترل شده از نقش درمانی آر تی ام اس تراپی در ناحیه تحت تأثیر صرع یا حتی مکان خنثی برای درمان صرع پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل یکی از روش‌های بدون تهاجم و بدون دارو برای درمان صرع استفاده از آر تی ام اس است.

 

خرید آر تی ام اس(rTMS)

برای خرید دستگاه rTMS می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان فروش طب مهر ساتیا مشاوره دریافت کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *