ترک اعتیاد با آر تی ام اس

ترک اعتیاد با آر تی ام اس

اعتیاد یک زمینه بسیار گسترده است و بخش قابل توجهی از جمعیت را تحت تأثیر قرار داد است. با این حال بسیاری از افراد نمی‌توانند درک کنند که اختلالات مصرف مواد نوعی بیماری بهداشت روانی است که از نظر جسمی بر مغز تأثیر می‌گذارد. اگرچه این اختلالات سال‌ها توسط جامعه علمی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اما گزینه‌های درمانی برای ترک اعتیاد نسبتاً محدود هستند. ترک اعتیاد با آر تی ام اس یک روش مفید و مؤثر است که از تحریک مغناطیسی مغز استفاده می‌کند. در این مطلب به ترک اعتیاد با آر تی ام اس به طور کامل پرداخته شده است. در ادامه با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

تأثیر اعتیاد بر مغز

مدار پاداش در مغز، انتقال دهنده عصبی دوپامین را هنگامی که لذت تجربه می‌شود، آزاد می‌کند. اگرچه این سیستم برای تقویت رفتارهای خوبی است که افراد را خوشحال می‌کنند، اما اعتیاد فرایند آن را پیچیده کرده و تغییر می‌دهد. در حالی که برخی از مواد اعتیادآور مستقیماً دوپامین تولید می‌کنند، برخی دیگر از آنها با تأثیر بر انتقال‌دهنده‌های عصبی دیگر مانند سروتونین و هورمون‌هایی مانند اندورفین باعث هجوم دوپامین می‌شوند. در واقع مواد مخدر یا الکل می‌توانند مدارهای لذت/پاداش مغز را ربوده و باعث ایجاد تمایل بیشتر شوند. اعتیاد همچنین می‌تواند مدارهای احساسی خطرناک را به مقادیر بیش از حد سوق داده و باعث ایجاد احساس اضطراب و استرس هنگام استفاده از مواد مخدر یا الکل شود.

ترک اعتیاد با آر تی ام اس

ترک اعتیاد با آر تی ام اس

چه عواملی باعث ایجاد اعتیاد می شوند؟

در برهه‌ای از زمان، متخصصان پزشکی تصور می‌کردند که اعتیاد تنها با استفاده از الکل یا داروهای قوی ایجاد می‌شود. با این حال تصویربرداری‌های عصبی و تحقیقات مدرن نشان می‌دهند که افراد می‌توانند تقریباً به هر چیزی اعتیاد پیدا کنند. به طور کلی عوامل ایجاد کننده اعتیاد شامل موارد زیر است:

ژنتیک

ژنتیک می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات مصرف مواد را افزایش دهد. در واقع محققان تخمین می‌زنند که ۴۰ تا ۶۰ درصد از آسیب‌پذیری‌های فرد در برابر اعتیاد ناشی از ژن‌ها هستند.

محیط

محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند بر احتمال ابتلا به اعتیاد نقش دارد. این می‌تواند شامل محیط‌هایی مانند مدرسه، خانه و اجتماع باشد. عوامل محیطی که می‌توانند خطر اعتیاد را افزایش دهند، عبارتند از:

  • فرزند پروری استبدادی
  • آزار جسمی عاطفی
  • فشار همسالان
  • استفاده نادرست از رسانه

 

درمان اعتیاد با آر تی ام اس

اگرچه ویرانی ناشی از اعتیاد قابل انکار نیست، اما اعتیاد نوعی بیماری است که با روش‌های درمانی درست، به طور کامل درمان می‌شود. با این حال، درمان اعتیاد یک فرایند طولانی مدت است. یکی از روش‌های مؤثر ترک اعتیاد شامل rTMS تراپی یا تحریک مغز با پالس‌های الکترومغناطیسی است. آرتی ام اس یک روش غیر تهاجمی و بدون استفاده از دارو است و از پالس‌های مغناطیسی برای نفوذ به جمجمه و ایجاد تغییرات ساختاری در مغز استفاده می‌کند. در این روش از یک آهنربای الکترومغناطیسی در مقابل سر بیمار و در نزدیکی پیشانی استفاده می‌شود. سپس پالس‌های مغناطیسی کوچکی به داخل مغز، برای تحریک بخشی از آن که تحت تأثیر قرار گرفته، فرستاده می‌شود. متخصصان، درمان علائم خطرناکی که با اعتیاد همراه است را با آر تی ام اس تراپی آغاز می‌کنند. این درمان به ویژه در افرادی که از افسردگی به عنوان علائم ترک اعتیاد رنج می‌برند، مفید است. آر تی ام اس می‌تواند به تحریک مغز و کنترل مجدد خلق و خو کمک کند. استفاده از آر تی ام اس تراپی همچنین نتایج مثبتی را در مبارزه با ولع مصرف بیماران نشان داده است.

ترک اعتیاد با آر تی ام اس

ترک اعتیاد با آر تی ام اس

فرایند ترک اعتیاد با آر تی ام اس

آرتی ام اس تراپی با هدف تحت تأثیر قرار دادن بخشی از مغز که مسئول کنترل خلق و خو و افسردگی است، انجام می‌شود. تحریک مغز با استفاده از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی صورت می‌گیرد. این تحریک باعث فعال شدن مغز و تسکین علائم مربوط به اعتیاد می‌شود.

قدرت و فرکانس پالس‌ها در آر تی ام اس تراپی بر اساس آستانه کنترل حرکتی بیمار تعیین می‌شود. از آنجا که ترک اعتیاد با آر تی ام اس یک روش غیر تهاجمی است و بدون استفاده از آرام بخش انجام می‌شود، پس از آن افراد می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

 

ترک اعتیاد با آر تی ام اس در چه مواردی توصیه نمی شود؟

در برخی از موارد انجام آر تی ام اس تراپی برای ترک اعتیاد مناسب نیست. به طور کلی ترک اعتیاد با آر تی ام اس در موارد زیر توصیه نمی‌شود:

  • وجود ایمپلنت‌های فلزی در بدن
  • بارداری
  • مصرف هر نوع داروی پزشکی
  • سابقه تشنج یا صرع

 

عوارض جانبی ترک اعتیاد با آر تی ام اس

با توجه به اینکه استفاده از آر تی ام اس تراپی برای درمان اعتیاد یک روش نسبتاً جدید است، مطالعات زیادی برای شناسایی اثرات آن در دراز مدت انجام نشده است. یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از آرتی ام اس تراپی شامل مقابله با ولع مصرف مواد بدون نیاز به داروهای اضافی است. در واقع، با استفاده از این روش درمانی می‌توان وسوسه مصرف مواد مخدر را در دوران نقاهت از بین برد. با این حال، مانند هر روش درمانی دیگر، آر تی ام اس نیز با عوارض جانبی همراه است. عوارض جانبی شایع ترک اعتیاد با آرتی ام اس عبارتند از:

  • سردرد
  • ناراحتی در محل تحریک
  • سوزن‌سوزن شدن اسپاسم یا انقباض عضلات
  • سبکی سر

عوارض شدیدتر بسیار نادر هستند. با این حال اثرات جانبی بالقوه و شدید آر تی ام اس عبارتند از:

  • تشنج
  • شیدایی در افرادی که از اختلال دوقطبی رنج می‌برند
  • کاهش شنوایی در صورت عدم استفاده از محافظ مناسب گوش
ترک اعتیاد با آر تی ام اس

ترک اعتیاد با آر تی ام اس

خرید دستگاه آر تی ام اس

شرکت بازرگانی طب مهر ساتیا به عنوان یک شرکت وارد کننده و توزیع کننده کالا در زمینه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و دارای نمایندگی کمپانی Neurovirtual آمریکا است. هدف این مجموعه ارائه بهترین محصولات به مشتریان است. برای خرید دستگاه آر تی ام اس، استعلام قیمت آر تی ام اس و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان طب مهر ساتیا مشاوره رایگان دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *