دستگاه پلی سومنوگرافی

دستگاه پلی سومنوگرافی

Polysomnography یا پلی سومنوگرافی یک دستگاه برای مطالعه خواب چند پارامتری است که تغییرات بیوفیزیولوژیک فرد مانند امواج مغزی، میزان اکسیژن در خون، ضربان قلب و تنفس، حرکات چشم و پا را در طول خواب ثبت می‌کند. در این مطلب در مورد چگونگی تست با دستگاه پلی سومنوگرافی صحبت خواهیم کرد. در ادامه با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

نحوه تست با دستگاه پلی سومنوگرافی

خواب دارای دو مرحله است که توسط این دستگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

حرکت سریع چشم (REM)

نوعی فاز خواب شبیه به بیداری است که بیشتر خواب دیدن‌ها در این فاز اتفاق می‌افتد. در شرایط عادی، عضلات به جز چشم و عضلات تنفسی، در این مرحله از خواب حرکت نمی‌کنند.

حرکت غیر سریع چشم (NREM)

خواب NREM به سه مرحله تقسیم می‌شود که توسط امواج مغزی (EEG) قابل تشخیص است. حرکت غیر سریع چشم یک فاز از خواب است که امواج مغزی در آن دوره معمولاً آرام و با ولتاژهای بلند هستند و تنفس و ضربان قلب آهسته و منظم و فشارخون پایین است. معمولاً در این فاز هیچ خواب و رویایی دیده نمی‌شود. خواب REM تقریباً هر 90 دقیقه با خواب NREM جایگزین می‌شود. فردی که خواب معمولی دارد اغلب چهار تا پنج چرخه خواب REM و NREM در طول شب دارد.

 

دستگاه پلی سومنوگرافی چرخه‌ها و مراحل خواب را با ثبت موارد زیر اندازه گیری می‌کند

  • تنفس
  • سطح اکسیژن در خون
  • وضعیت بدن
  • امواج مغزی (EEG)
  • فعالیت الکتریکی عضلات
  • حرکت چشم
  • ضربان قلب

این تست در خانه یا در کلینیک‌های مجهز به دستگاه سومنوگرافی انجام می‌شود. البته در حال حاضر کلینیک‌های خواب در سراسر دنیا خدمات بسیار ارزشمندی را به بیماران خود ارائه می‌دهند. در صورتی که تست در کلینیک خواب انجام شود از بیمار خواسته می‌شود که دو ساعت قبل از ساعت خواب خود به محل مراجعه کند. بیمار در اتاق‌های مخصوص و مجهز به تخت‌های بسیار راحت به خواب می‌رود. این آزمایش اغلب در شب انجام می‌شود تا الگوهای خواب طبیعی مورد مطالعه قرار گیرد. تکنسین الکترودها را روی چانه، پوست سر و لبه خارجی پلک‌های بیمار قرار می‌دهد. همچنین مانیتورهایی برای ثبت ضربان قلب و تنفس روی سینه بیمار قرار داده می‌شود.
الکترودها هنگام بیدار بودن (با چشمان بسته) و هنگام خواب سیگنال‌ها را ضبط می‌کنند. این آزمون مدت زمان خواب رفتن و مدت زمان ورود به خواب REM را اندازه‌گیری می‌کند. تکنسین با استفاده از دستگاه پلی سومنوگرافی چرخه خواب را رصد می‌کند و هرگونه تغییر در تنفس یا ضربان قلب را یادداشت می‌کند. همچنین مانیتورهایی برای ثبت حرکات در هنگام خواب وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است یک دوربین فیلم‌برداری حرکات بیمار را در هنگام خواب ضبط کند.

 

چه افرادی کاندید استفاده از دستگاه پلی سومنوگرافی هستند

پزشک از پلی سومنوگرافی می‌تواند برای تشخیص اختلالات افرادی که دچار اختلالات خواب یا آپنه خواب هستند استفاده کند. شایع‌ترین علائم آپنه خواب عبارت‌اند از:

  • خواب‌آلودگی در طول روز با وجود استراحت
  • خوروپف مداوم و با صدای بلند
  • وقفه یا توقف تنفس در هنگام خواب
  • بی‌قراری و ناآرامی در هنگام خواب
  • بیدار شدن مکرر از خواب در طول شب

 

آیا تست خواب در خانه انجام می‌شود

بله در صورتی که بیمار شرایط خاصی داشته باشد مانند سالمندی و محدودیت‌های حرکتی امکان انجام تست خواب در منزل وجود دارد. در این صورت یک تکنسین در منزل بیمار جهت ثبت اطلاعات لازم حضور پیدا می‌کند. یکی از مزیت‌های انجام تست خواب در منزل این است که افراد با توجه به این که در محیط همیشگی خود به خواب می‌روند، آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند و دچار استرس و نگرانی نمی‌شوند.

 

قیمت دستگاه پلی سومنوگرافی

قیمت دستگاه پلی سومنوگرافی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. مارک، مدل و کشور سازنده از مهم‌ترین موارد تأثیرگذار در قیمت دستگاه پلی سومنوگرافی هستند. شرکت بازرگانی طب مهر ساتیا بعنوان یک شرکت واردکننده و توزیع‌کننده دستگاه پلی سومنوگرافی دارای نمایندگی کمپانی Neurovirtual آمریکا می‌باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت با قیمت مناسب است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید دستگاه پلی سومنوگرافی می‌توانید از کارشناس پشتیبان مجموعه طب مهر ساتیا مشاوره دریافت کنید.

 

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی، اطلاعات زیادی را می‌توان از طریق دستگاه پلی سومنوگرافی استخراج کرد. برخی از آنها می‌توانند به طور مستقیم با خواب مرتبط باشند (مانند میزان تأخیر در شروع خواب، تعداد بیداری در طول دوره خواب، کل مدت خواب، درصد و مدت‌زمان هر مرحله خواب و تعداد تحریکات) برخی از اطلاعات نیز ممکن است وجود داشته باشد که مستقیماً با خواب ارتباط ندارند و برای تشخیص بیماری‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. (مانند حرکات، تنفس، پارامترهای قلبی عروقی، درجه حرارت بدن یا pH مری و …). دستگاه Polysomnography در انواع مختلفی در بازار موجود است که جهت به‌دست‌آوردن نتایج مطلوب باید دستگاه از شرکت‌های معتبر و دارای گارانتی خریداری شود.

14 پاسخ
  1. Extended Opportunity
    Extended Opportunity گفته:

    Hey,

    The moment we’ve all been waiting for is finally here – GoBuildr is now LIVE! ????

    ???? Create ultra-lightning-fast websites, sales funnels, eCommerce stores, and more in less than 60 seconds, with just a keyword!

    ???? Say goodbye to the limitations of traditional page builders. GoBuildr combines the functionality of 16 different tools into one powerful app, supercharged with AI-assisted technology.

    ⇒ Click Here To Checkout Demo https://ext-opp.com/GoBuildr

    پاسخ
  2. Extended Opportunity
    Extended Opportunity گفته:

    He Got 256,354 Free Views With AI…

    Can you believe it?

    People spend thousands of dollars to get that kind of result…

    My friend Kundan just did it for free…

    He only used his new app… AI ScreenSnap…

    It’s the world’s first AI app that can generate videos with the power of Video-Exclusive AI Engine…

    That can edit, record, and generate videos with just a few clicks… with zero experience…

    Click here now and watch AI ScreenSnap in action https://ext-opp.com/AIScreenSnap

    پاسخ
  3. Extended Opportunity
    Extended Opportunity گفته:

    Elevate Learning Adventures with The Story Shack!

    A library of 200+ high-quality books tailored to the school curriculum.
    StoryShack’s Build a Book bundle features word searches, quizzes, creative coloring pages, high-quality images, and top SEO keywords.
    StoryShack’s StoryCraft Pro bundle includes the “Melody Minds Library” with 350+ music tracks and “AnimateMasters Pro,” offering 30+ categories of animations.
    And as if that’s not enough, here are the MEGA BONUSES:

    ✔ 100+ Mega Mazes Pack
    ✔ 100+ Sudoku Elements Pack
    ✔ 100+ Comic Book Template Pack
    ✔ 100+ Handwriting Practice Template Pack
    ✔ 100+ Kids Story Book Templates
    ✔ Canva Book Templates
    ✔ Additional beautiful content like journal prompts
    ✔ INCLUDED: The Ultimate Workbook

    Click https://ext-opp.com/StoryShack to explore The Story Shack e-Learning Collection and seize the opportunity for multiplied income!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *