کاربرد دستگاه نوار مغز یا EEG

کاربرد دستگاه نوار مغز یا EEG

دستگاه نوار مغز الکتروانسفالوگرافی (Electroencephalography) یا EEG دستگاهی است که فعالیت الکتریکی تولید شده توسط مغز را ثبت می‌‌‌‌‌‌‌کند. این دستگاه حاوی الکترودهایی است که هنگام قرار گرفتن روی پوستِ سر قابلیت تشخیص فعالیت مغز را دارند. در واقع جهت کاربرد سریع‌تر، الکترودها در یک کلاهک نصب می‌شوند و باید اطمینان یافت که داده‌ها از موقعیت پوست سر به طور یکسان در تمام قسمت‌ها جمع‌آوری می‌شوند. الکترودها کار ضبط الگوهای موج مغزی را به عهده دارند و پس از آن دستگاه EEG داده‌‌ها را به رایانه یا سرور ابری ارسال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در این مقاله به معرفی کاربرد دستگاه نوار مغز، روش کار دستگاه و راه‌های مختلف انجام تست می‌پردازیم در ادامه با طب مهر ساتیا همراه باشید.

 

کاربردهای تشخیصی و پژوهشی دستگاه نوار مغز

از دستگاه نوار مغز می‌توان در بررسی انواع فعالیت‌های مغزی به تعیین میزان آن فعالیت و شناسایی نواحی درگیر مغزی استفاده کرد. تشخیص آسیب مغزی سربرال و تعیین محل آن، بررسی حملات صرعی و تشخیص اختلالات روانی از دیگر کاربردهای تشخیصی و پژوهشی دستگاه نوار مغز است. امروزه از دستگاه نوار مغز برای مطالعه خواب و بررسی اختلالات آن نیز استفاده می‌شود. سایر کاربردهای دستگاه نوار مغز عبارت‌اند از:

  • ارزیابی بیماران مبتلا به تشنج، گیجی و کاهش سطح هوشیاری
  • تشخیص بعضی از بیماری‌های مغزی که باعث بدتر شدن کارکرد روانی فرد یا اختلال کارکرد مغزی او می‌شوند.
  • گاهی در بیماری‌های کلیوی و یا کبدی شدید نیز که باعث اختلال کارکرد مغزی (آنسفالوپاتی) می‌شوند، نیز می‌توان از دستگاه نوار مغز استفاده کرد.

روش کار دستگاه EEG

در حقیقت الکترودهای نوار مغز سبب افزایش فعالیت الکتریکی تولید شده توسط نورون‌ها می‌شوند. فعالیت الکتریکی تولید شده هم‌زمان هزاران نورون را اندازه‌گیری می‌کنند. این باعث می‌شود وضوح زمانی خوبی فراهم شود به‌طوری‌که فعالیت در مناطق قشر مغز را قابل تشخیص می‌کند. از آن جایی که نوسانات ولتاژ اندازه‌گیری شده در الکترود‌ها بسیار کم است داده‌های ثبت‌شده دیجیتالی می‌گردد، به یک تقویت‌کننده ارسال می‌شود سپس داده‌های تقویت‌شده را می‌‌توان به عنوان دنباله‌‌‌‌‌‌‌‌ای از مقادیر ولتاژ نمایش داد. دستگاه‌‌‌‌‌های EEG از مجموعه‌‌‌‌ای از این الکترودها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند زیرا مغز سیگنال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی از نواحی مختلف مغز را تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. میزان الکترودها با میزان کانال‌‌‌های دستگاهEEG تناسب دارد. هر چه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد وضوح داده‌های EEG نیز بیشتر می‌‌‌شود.
سیگنال‌‌‌های EEG معمولا بسیار کوچک در حدود 10 میکروولت یا کمتر هستند. برای اینکه اندازه‌گیری دقیق انجام شود، سیگنال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از طریق الکترودها به یک سیستم تقویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده انتقال پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا سیگنال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ثبت گردد. آن‌‌‌ها را مقداری بزرگ می‌کنند و با استفاده از اجزای الکترونیکی رایج آن‌ها به سیگنال‌‌های دیجیتالی تبدیل می‌‌شوند، به این شکل می‌‌توان آن‌ها را به صورت دقیق اندازه‌‌‌گیری کرد. سیگنال‌‌‌های تقویت‌‌‌‌‌شده را می‌‌توان به وسیله رایانه، دستگاه تلفن همراه یا پایگاه داده ابری ضبط کرد.

 

راه های مختلف برای انجام تست EEG

نوار مغز استاندارد

نوار مغز استاندارد در مطب گرفته می‌شود و زمان انجام آن معمولاً یک ساعت است. برای انجام EEG بدون خواب، نیاز است که شخص موردنظر 4 ساعت بخوابد. درصورتی‌که بدن تحت‌فشار قرار بگیرد یا حالت خستگی داشته باشد ممکن است امواج مغزی به صورت غیرطبیعی نمایان شوند. قبل از استفاده از این روش، دستورالعمل‌های لازم در مورد غذا، نوشیدنی و داروهایی که باید از مصرف آن‌ها پرهیز شود، داده خواهد شد.

نوار مغز سیار

در روش نوار مغز سیار یک ثبت‌کننده قابل حمل حالت کمربند به دور کمر بسته می‌شود و باید به مدت چند روز یا چند هفته باقی بماند. ثبت‌کننده EEG، یادداشت‌های فرد از فعالیت روزانه و میزان مصرف دارو هر سه مورد می‌توانند به متخصص در نسبت دادن فعالیت‌ها به نگاره‌های خاصEEG کمک کنند.

نوار مغز ویدئویی

این نوع نوار مغز در مراکز تخصصی برای بیماران دچار حملات مکرر یا بیماران دچار اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. شخص در بیمارستان به وسیله EEG و یک دوربین تحت نظر قرار می‌گیرد. این روش سبب می‌شود که در صورت حمله، رفتار فیزیکی فرد هم‌زمان با EEG بررسی شود.

کاربردهای بالینی EEG

  • تشخیص آسیب مغزی سربرال و تعیین ناحیه آن
  • تشخیص اختلالات روانی
  • بررسی اختلالات خواب
  • بررسی حملات صرع
  • مشاهده و بررسی واکنش مغز به محرک‌های حسی
  • ارزیابی بیماران مبتلا به تشنج، گیجی و کاهش سطح هوشیاری

 

تفسیر، تجزیه و تحلیل داده‌های EEG

تجزیه و تحلیل داده‌های نوار مغز بسیار چالش پذیر است. پردازش سیگنال، تشخیص و تضعیف مصنوعات، استخراج ویژگی‌ها و محاسبه معیارهای ذهنی مانند میزان کار، درگیری، خواب آلودگی یا هوشیاری، به میزان مناسبی از تخصص و تجربه نیاز دارد تا بتوان اطلاعات ارزشمند از داده‌های جمع‌آوری شده را استخراج کرد.

دستگاه‌‌های نوروفیدبک EEG

دستگاه‌‌های نوروفیدبک EEG که به عنوان دستگاه بازخورد بیوگرافی نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های EEG هستند که به افراد اجازه می‌دهد فعالیت مغز خود را در زمان واقعی نظاره کنند. در طی این فرآیند نظارت، دستگاه EEG با رایانه و دستگاه ابری همگام می‌شود و امواج مغزی مورد‌نظر را بر روی صفحه به نمایش می‌‌گذارد.

 

خرید دستگاه نوار مغز

شرکت بازرگانی طب مهر ساتیا به‌عنوان یک شرکت وارد کننده و توزیع کننده کالا در زمینه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و دارای نمایندگی کمپانی Neurovirtual آمریکا می‌باشد. شما می‌توانید دستگاه نوار مغز با کیفیت از معتبرترین برندهای جهانی را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در بخش تماس با ما از مشاوره رایگان کارشناسان فروش مجموعه طب مهر ساتیا بهره‌مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *